Ilustracija JD - RC - Debeljak u stečaju azbesta
Ilustracija JD - Debeljak u stečaju azbesta

Veliki meštar Tomislav Debeljak

  • Debeljak, vjerovnik i dužnik u predstečaju

Je li se splitski škver odnosno Brodosplit d.d. pretvorio u crnu rupu koja usisava sve, od azbesta, preko milijuna eura javnih sredstava do pravne države i zdrave pameti?

Priča o pokušaju nelegalnog zbrinjavanja azbesta s plovećeg objekta koji je nekad bio brod je zbog zdrave pameti i osviještenih građana organiziranih u građanske inicijative ili stranke je manje više poznata. Ono što je izbjeglo javne radare jest način poslovanja Brodosplita odnosno njenog vlasnika Debeljaka koji je svojom poslovnom politikom nekad renomirano i veliko brodogradilište pretvorio u reciklažno dvorište i deponij za zbrinjavanje opasnog otpada i sve to pod visokim pokroviteljstvom odnosno podrškom vlasti. Kao što je Tomislav Debeljak imao prešutnu podršku vlasti da zbrine opasni otpad tako je imao i otvorenu financijsku podršku Vlade za spašavanje splitskog škvera iz manje više patetičnih razloga -„spašavanja brodogradnje i njenog pozitivnog utjecaja na poslovanje malih i srednjih poduzeća s kojima surađuju” (citat iz obrazloženja Vladine odluke o davanju jamstva). Činjenica da je Brodosplit završio u blokadi i predstečajnoj nagodbi pokazuje da taj utjecaj na poslovanje malih i srednjih poduzeća nije pozitivan na poslovanje – već upravo obrnuto.

Vlasnik automobila i predsjednik uprave Brodosplita su jedna te ista osoba

Bilo kako bilo Brodosplit kojeg vodi spretni Debeljak je završio u blokadi i predstečajnoj nagodbi. Zbog toga su elementi poslovanja postali dostupni javnosti, a bilo bi bolje da nisu. Iz zahtjeva za otvaranje predstečajne nagodbe kao i priloga koji se moraju dostaviti sudu može se vidjeti svašta. Tako se može vidjeti i bizarno potraživanje Debeljaka prema Brodosplitu u iznosu od 1.352,05 euro za najam osobnog automobila Mercedes 500 CLS  temeljem ugovora o najmu vozila. Prilično je izvjesno da osobni automobil koji je Debeljak kao vlasnik dao u najam Brodosplitu i dalje vozi i koristi Debeljak predsjednik uprave Brodosplita. Spomenuti vlasnik Debeljak i predsjednik uprave Debeljak su jedna te ista osoba. Ali tu je bizarnostima tek početak. Vjera Debeljak, za pretpostaviti bliska srodnica vlasnika i predsjednika uprave također ima potraživanje od 1.327,22 € temeljem ugovora o cesiji za najam istog osobnog automobila. Taj isti Debeljak koji pedantno brine o naplati svojih sitnih potraživanja od svoje tvrtke ima upisani osobni zalog na pokretninama Brodosplita u iznosu većem od  100 milijuna € (100.185.347 €). To je tek mala ilustracija o nelogičnostima, bizarnostima, mogućim manipulacijama u predstečajnoj nagodbi Brodosplita koja bi se mogla opisati i kao dijabolični Debeljakov plan.

''Svjetski renomirano brodogradilište'' gradi brodove samo za svog gazdu

Debeljak i uprava Brodosplita uvjeravaju Trgovački sud i javnost da su upali u krizu zbog ukrajinske krize koja je za posljedicu imala sankcioniranje njihovog kreditora VTB banku. Naravno da ništa od toga nije istina osim postojanja ukrajinske krize. Prije bi se moglo reći da će Brodosplit i Debeljak profitirati iz te krize. Prema pismu uprave Trgovačkom sudu 2025. godine Brodosplit je fantastično i svjetskim relacijama renomirano brodogradilište. Tako uprava u pismu navodi:

„Brodosplit se pozicionirao u tržišnu nišu gradnje Polar Expedition Cruise Vessels i putničkih brodova čija je dužina od 100 do 300 metara. Gradnjom ovih brodova Brodosplit se svrstava među najbolje brodograditelje na svjetskom tržištu.''

A knjiga narudžbi kojom se uprava Brodosplita busa u prsa svjetsko tržište svodi na svoga vlasnika odnosno njegove offshore tvrtke. Naručitelji gradnje brodova su tako Polar 485, River cruise shipping, oba s Maršalovih otoka i s iste adrese, BSO d.o.o., DIV.

Ti svi svjetski naručitelji brodova u splitskom brodogradilištu su vlasništvu samog Debeljaka.

Dakle knjiga narudžbi splitskog škvera u vlasništvu Debeljaka prepuna je naručitelja iz cijelog svijeta ali iza njih stoji isti Debeljak. Možda ni to ne bi bio problem da gradnju brodova ne prati država sa svojim jamstvima. Tako država daje jamstva Debeljaku za avans koji bi trebao uplatiti Debeljak i neovisno o tome da li je avans plaćen i kom iznosu Debeljak jamstva naplaćuje.

Riba ribi grize rep

Kako to izgleda možemo vidjeti na jednom primjeru iz 20. travnja 2020.g. kad Vlada donosi odluku da daje Brodosplitu državna jamstva za osiguranje avansnih uplata kupca na iznos od 32 milijuna eura. Kupac novogradnje je offshore tvrtka s Maršalovih otoka, Polaris Exspeditions Inc., koja je u vlasništvu Debeljaka.

Vlada dakle daje Debeljaku garanciju za avans koji će uplatiti sam sebi!?

Ono što jest najluđe u cijeloj priči jest činjenica da su ta jamstva naplaćena i sad ih Republika Hrvatska treba spašavati u predstečajnoj nagodbi. A i tu moguće neće dobro proći s obzirom da će odluke u predstečaju, pa moguće i odluke o otpisu potraživanja, donositi vjerovnici koji imaju većinu potraživanja. Naravno većinu potraživanja prema Brodosplitu imaju osobno Debeljak i njegove tvrtke. Potraživanja države u predstečajnoj nagodbi uključivo potraživanja HBOR-a iznose 112.258.072 eura. Ostaje vidjeti kako će država odnosno Državno odvjetništvo i Ministarstvo financija biti agilni i ažurni u postupanju u ovoj predstečajnoj nagodbi.

Za predstečaj 2025. godine je kriva VTB Banka koja više nema potraživanja?

Uprava Brodosplita i Debeljak, tvrdi da odlično posluju ali su eto žrtve više sile zbog rata u Ukrajini. Citat iz pisma uprave Trgovačkom sudu o razlozima za otvaranje stečajnog postupka:

„Direktan povod za pokretanje predstečajnog postupka sukladno odredbama Stečajnog zakona (u daljnjem tekstu: „SZ“) je činjenica utjecaja više sile uslijed ratnog stanja u Ukrajini te gospodarskih i ekonomskih sankcija određenih Rusiji. Navedene okolnosti su izravno onemogućile reguliranje ranijih odnosa s VTB EUROPE (dalje VTB) i tada realizaciju nove kreditne linije. „

To je tvrdnja iz sredine 2025.g. Da se radi o notornoj laži i obmani govori činjenica postojanju ugovora o subrogaciji između VTB Bank i XB Ahts Hero Shipping Inc. s Maršalovih otoka koji ima istu adresu kao i prije spomenuti naručitelji iz knjige narudžbi.

Ugovor je potpisan 7. lipnja 2023. godine. Ugovor o subrogaciji je ugovor o prijenosu potraživanja i tim ugovorom je VTB Banka prenijela svoja potraživanja prema Brodosplitu offshore tvrtki s Maršalovih otoka koja je u vlasništvu Debeljaka. Dakle od 7. lipnja Brodosplit nema dug ali ni problem s potraživanjem VTB Banke nego ima problem s svojim vlasnikom Debeljakom. I sad dvije godine nakon što VTB nema nikakvih potraživanja Debeljak tvrdi da je Brodosplit završio u predstečaju zbog više sile odnosno zbog duga prema VTB-u. Ako je stvarni razlog blokade i predstečaja upravo i samo taj dug, a nije, onda je za predstečaj kriv sam Debeljak.

Logična posljedica prethodno opisane nelogičnosti jest da je Debeljak pokrenuo predstečajni postupak zbog duga samome sebi...

Debeljak jači od države i u predstečajnoj nagodbi

Zanimljivo je da na stranici Fine još nema financijskih izvještaja Brodosplita za 2024. godine i da su su u izvješću o poslovanju dostavljeni financijski podaci iz 2022. i 2023. godine. a Stečajni zakon predviđa obvezu dostave financijskih izvheštaja koji nisu stariji od tri mjeseca od dana podnošenja zahtjeva za otvaranje predstečajnog postupka  s time da se usporedni podaci u financijskim izvještajima iskazuju sa stanjem na dan godišnjih izvještaja prethodne godine.

Kako spretni i dovitljivi Debeljak nije dostavio nužne isprave uz prijedlog jasno je da se radi o nezakonitom prijedlogu koji ne bi smio proizvoditi nikakve pravne učinke, a kamoli financijske interese vjerovnika. Ali to je pitanje za sud i druga tijela koja su zadužena za praćenje zakonitosti poslovanja. Vrijedi tek rezimirati poslovanje svjetski renomiranog brodogradilišta koje sad svoju egzistenciju veže za nezakonito zbrinjavanje azbesta.

Od ukupno prijavljenih 266 milijuna obveza Brodosplit je dužan svom vlasniku i njegovim tvrtkama 143 milijuna eura. Republika Hrvatska je drugi po veličini vjerovnik s potraživanjem od 112 milijuna eura. Pozicija većinskog vjerovnika svakako daje izvjesne postupovne prednosti.

U slučaju da država aktivno ne sudjeluje u ovom predstečajnom postupku ta prednost može izazvati velike financijske koristi za...vrag bi ga znao da li vjerovnika ili dužnika, u svakom slučaju Tomislavu Debeljaku.

Unatoč predstečaju i od Trgovačkog suda postavljenoj predstečajnoj upraviteljici Huljev očigledno sve nove poslove i dalje dogovara i ugovara sam Debeljak. No i nakon što je brodu Moby Drea naloženo napuštanje teritorijalnog mora Republike Hrvatske u roku od sedam dana javnost nije saznala s kim je Tomislav Debeljak u ime Brodosplita ugovorio zbrinjavanje azbesta. 

''S kim je Tomislav Debeljak u ime Brodosplita potpisao ugovor o zbrinjavanju azbesta s broda Moby Drea?'' postaje krucijalna ali od samog vrha države zaštićena informacija.