Na Wikipedijinim stranicama kompanije Moby Lines uz kratku povijest kompanije objavljeno je i stanje njihove flote. Pod rubrikom ''Bivša flota'' (''Former fleet''), na zadnjem mjestu nalazi se vrlo jasna informacija o njihovom brodu: Moby Drea (2003.-2025.) Prodano u staro željezo 2025. godine. (Sold for scrap in 2025)
Detaljnije informacije o statusu broda Moby Drea također su javno dostupne na Wikipediji pa tako nije problem vidjeti da je sudbina broda Moby Drea zapečaćena jer je ''isključen iz upotrebe'' i ''rashodovan u Aliagi''.
U članku Dva trajekta 'proizvedena u Njemačkoj' pronalaze vrlo različite sudbine iz svibnja 2025. na portalu FERRY SHIPPING NEWS možemo saznati pak da se trajektna kompanija Moby, kojom upravlja Vincenzo Onorato nedavno rastala od dva veteranska broda njemačke proizvodnje, od kojih je nama bitan Moby Drea upravo isporučen novom vlasniku, predodređen rastavljanju te vezan za isporuku na otpad u Aliagi u Turskoj.
Izuzetno je interesantno kako Ministarstvo mora ili Ministarstvo financija, odnosno carina, Lučka kapetanija kao i Ministarstvo zaštite okoliša uz sve inspekcije nisu još uvijek upoznate sa onim što i vrapci znaju, bivši vlasnik izjavljuje, a internet objavljuje, da brod Moby Drea više nije brod već je u cijelosti deklariran kao otpad za zbrinjavanje, rastavljanje i rezalište zbog čega je otpisan pa prodan novom vlasniku za zbrinjavanje na odlagalištu otpada u Turskoj.
U tom kontekstu interesantna je jučerašnja izjava premijera Plenkovića: ''Naglasio je da je riječ o poslu koji je dogovorilo privatno brodogradilište, bez konzultacija s Vladom.'' Žalosna je činjenica da ova izjava premijera Plenkovića izgleda kao da nije upoznat s činjenicom kako privatno poduzeće ne može zakonski uvoziti otpad, posebno ne opasni otpad bez dozvole Vlade RH. Jer brod Moby Drea je deklarirani otpad! Prodan novom vlasniku kao otpad! On je sada tek teret ili roba koja je deklarirana kao otpad u cijelosti, namijenjena zbrinjavanju na odlagalištu u Turskoj!
Sramotna je njegova podrška pokušaju legalizacije uvoza opasnog otpada morskim putem u Hrvatsku. Dio izjave u kojoj ponavlja važnost zaštite na radu pri zbrinjavanju azbestnog otpada u Debeljakovom brodogradilištu, a koje uopće nije registrirano za zbrinjavanje otpisanih brodova. Brodosplit je brodogradilište isključivo za izgradnju novih i remont. Izjavu možemo shvatiti samo kao pridruživanje premijera Plenkovića institucijama koje nastavljaju pogodovati Debeljaku da potpuno nelegalno započne novi biznis s uvozom opasanog otpada uz blagoslov vertikale države!
Manevar vrha države uz sudjelovanje institucija u pokušaju
Pa pogledajmo što piše u izjavi Ministarstva pomorstva:
‘’Nadležnost Lučke kapetanije, odnosno službenika Ministarstva mora, prometa i infrastrukture odnosi se na zaprimanje najave uplovljavanja broda u Hrvatskom integriranom pomorskom informacijskom sustavu – CIMIS-u te provjere cjelovitosti i valjanosti dostavljenih dokumenata, a koji u slučaju uplovljavanja broda u brodogradilište, ne uključuju dostavu podataka o radovima koji će se obavljati u brodogradilištu.’’
''Plovni objekt „Moby Drea” te brod „Sea Dream”, koji ga je doteglio, plove pod zastavom Republike Italije i imaju potrebne dokumente za tegljenje i uplovljavanje u luku posebne namjene, odnosno brodogradilište „Brodosplit”.''
Brod Moby Drea naime, nije više brod već deklarirani otpad. Teret ili roba koja je dotegljena registriranim brodom ''Sea Dream'' pod talijanskom zastavom. Teret, a ne brod Moby Drea, koji ćemo zvati pravim imenom, jer nema svoj pogon ni posadu, a prethodno je prodana kao otpisani brod za staro željezo s namjerom odlaganja u Turskoj.
Dakle, ne radi se o azbestu kao teretu na brodu, niti o sastavnim dijelovima broda, azbestnim pregradama već o CIJELOM MOBY DREA KAO OTPADNOM TERETU - ROBI KOJA SADRŽI OPASAN OTPAD koji je Debeljak dopremio u Brodosplit uz izgleda visoko pokroviteljstvo i blagoslov institucija.
Carinska uprava Ministarstva financija provodi službeno postupanje provjere carinskog statusa predmetnog plovila, odgovorili su Hini iz Ministarstva financija.
"S tim u vezi, preliminarno prikupljene informacije ukazuju da predmetno plovilo, koje plovi pod talijanskom zastavom, ima carinski status domaće robe (roba Unije), što znači da ne postoji daljnja nadležnost Carinske uprave koja ne može postupati u odnosu na robu koja ima status domaće robe", stoji u odgovoru. (preuzeta izjava Carinske uprave s N1)
Izgledno je kako je Carini poznato da se ne radi ni o kakvom brodu Moby Drea, već o ''robi'' koja je prešla morsku granicu. Teretu koji je drugi, registrirani brod doteglio. Ta roba sigurno nema status ''domaće robe'' već se radi o robnoj razmjeni između država članica Europske unije koja ne podliježe carini. Nema carine, ali ne znači da nema kontrole ''robe'' i njene carinske deklaracije.
Kako je ''dotegljena roba'' zvana Moby Drea deklarirana u pratećim papirima? Kao ''otpisani brod za otpad'' ili kao ''registrirani brod za popravak''?
S obzirom na to da je bivši vlasnik broda Vincenco Onorato upravitelj kompanije Moby Lines javno objavio kako je brod Moby Drea van upotrebe, isporučen novom vlasniku kao staro željezo, namijenjen za rezalište i odlagalište otpada neosporno je da taj brod više nije brod, već je otpad u cijelosti.
Nikakav Debeljak, ni Brodosplit, ni Ministarstvo pomorstva, ni Carina, pa na koncu ni sam Plenković ne mogu iz otpada napraviti pitu, pa se tako u ovom slučaju radi o velikoj prevari i eklatantnom kršenju zakona RH i Europske unije! Očigledno se radi o velikom pogodovanju na najvišem nivou jer Debeljak ovo niti je sam izmislio, niti ga je mogao bez pomoći ''odozgora'' uvesti i usidriti u Brodosplitov škver.
Nakon Plenkovićevih izjava od jučer jedini način da sebe izdvoji iz ekipe koja je omogućila Debeljaku doplovljavanje ''opasnog otpada'' u Split je da pozove Turudića i USKOK na istragu ove carinske muljaže i svih umiješanih aktera.
I da taj deklarirani ''plovni otpad'' u hitnom postupku napusti hrvatski dio Jadrana jer nikad nije ni smio biti ovako dotegljen. To je zabranjeno Barcelonskom i Baselskom konvencijom koje su već implementirane u naše zakone. Debeljak i Brodosplit trebaju biti sankcionirani zbog pokušaja carinske prevare lažiranjem carinske deklaracije otpada kao da je ''brod za popravak'' i posebno zato jer se radi o opasnom otpadu.
Je li itko primijetio da vlasnik broda tvrdi kako je Moby Drea ''isporučena'' novom vlasniku kao staro željezo za isporuku u Tursku?
Izgleda da to nije primijetila ni naša Carina, jer da je, onda ne bi pričala o robnoj razmjeni unutar EU jer je novi vlasnik vezan za rezalište i odlagalište u Turskoj, a stari vlasnik na korporativnim stranicama objavljuje kako je Moby Drea već isporučena novom vlasniku, što je nemoguće bez da je obavljeno izvozno carinjenje ''broda za staro željezo'' iz Europske unije u treće zemlje.
Velika je vjerojatnost kako je ''roba'' - otpisani brod za staro željezo ocarinjen izvozno iz EU u Genovi, nakon koje nestaje kao brod s ''radara'' te postaje ''roba (otpad) na putu za Tursku''.
Logično je posumnjati kako je u hrvatsko teritorijalno more skrenula već izvezena roba-otpad iz Europske unije, koja se ''vratila'' u EU tj. Debeljakovo brodogradilište fizički, ali bez da ju je itko papirnato vratio, odnosno uvozno ocarinio u Hrvatskoj (EU).
Stoga je moguće da se ipak ne radi o robnoj razmjeni unutar država članica, kako tvrdi naša carina već da je Moby Drea kao otpad-roba ušla iz trećih zemalja u Europsku uniju bez carinjenja.
Republika Hrvatska je od 1994. godine stranka Baselske konvencije o kontroli prekograničnog kretanja opasnog otpada i njegovom zbrinjavanju (NN MU 3/94 i dalje). Konvencija ima pravno obvezujući karakter i dio je pravnog poretka Republike Hrvatske sukladno članku 141. Ustava RH. Time je obvezujuća ne samo za tijela državne vlasti, već i za sve pravne i fizičke osobe koje sudjeluju u prekograničnom prometu otpada.
Konvencija se primjenjuje na svaki slučaj prekograničnog premještanja opasnog otpada, uključujući:
- slučajeve uvoza u RH radi zbrinjavanja,
- opasan otpad koji se prenosi s ciljem odlaganja, uništenja ili obrade,
- sve tvari klasificirane kao opasne prema Anexu I i III Konvencije (azbest je izričito naveden kao opasan otpad pod kodom Y36).